Yrittäjäkorjaamo saa taustatukea Awux-ketjusta

Korikorjausalan keskittyminen on heikentänyt yrittäjävetoisen toimijan asemaa. Ketjujärjestelyn avulla päästään vakuutusyhtiöiden ohjauksen piiriin.

Korikorjaamot elävät vakuutusyhtiöiden maksamilla töillä, joten on selvää, että näistä ohjaussopimuksista kilpaillaan. Iso, valtakunnallinen ketju voittaa yleensä paikallisen pienyrityksen, joten on helppo ymmärtää, miksi Awux-korikorjaamoketju on syntynyt.

Awux-ketjuun kuuluu tällä hetkellä noin 40 korikorjaamoa, jotka korjaavat vuosittain noin 17000 autoa. Awux on ollut tähän saakka vakuutusyhtiöiden kanssa käydyissä neuvotteluissa kirittäjänä. Markkinoita hallitsevat InCar ja Autoklinikka.

“Awux perustettiin, koska yksityisyrittäjille ei ollut omaa ketjua. Yrittäjät ovat vahvasti mukana Awux-ketjun toiminnan johtamisessa ja kehitystyössä, ja jokaisella ketjun jäsenyrityksellä on osakkuus”, Panu Tiililä Test-Tec Oy:stä toteaa.

Maalaamosta korikorjaamoksi

Test-Tec on kuulunut Awux-ketjuun sen perustamisesta alkaen. Tiililän käsissä yritys on muuttunut automaalaamosta täyden palvelun korikorjaamoksi, joka hoitaa vaurioituneen auton koko korjausprosessin vahinkotarkastuksesta alkaen.

“Maalaamoa on kunnostettu tosi paljon: maalauskammiot on juuri päivitetty, samoin molemmat minun aikanani rakennetut esikäsittelytilat. Myös laitepuoli on kunnossa, ja meillä on modernit oikomis-, ohjauskulma-, korinmittaus- ja hitsauslaitteet.”

Test-Tec työllistää tällä hetkellä vakituisesti yrittäjän lisäksi kuusi henkeä, joista kolme on automaalareita.

“Väkeä on nyt melko sopivasti, mutta purku- ja kasausmiehen palkkaaminen on harkinnassa. Peltisepistä ja varsinkin automaalareista on huutava pula koko maassa, heidän koulutuksensa on unohdettu”, Tiililä harmittelee.

Läpinäkyvä korjausprosessi

“Awux-ketjussa toiminnan laatua mittaavat kriteerit lähtevät yrityksen toimintaedellytyksistä ja teknisistä valmiuksista ja ulottuvat aina työsuorituksiin ja asiakastyytyväisyyteen. Kun laskelmassa on kuvat jokaisesta työvaiheesta, niin vakuutusyhtiö näkee, että on oikeasti tehty se, mistä veloitetaan. Asiakastyytyväisyys, työaikataulut, oikaisuprosentit ja vanhojen osien käyttö ovat tärkeitä asioita.”

Vakuutusyhtiöiden lisäksi Awux-ketju neuvottelee korjaamoita hyödyttäviä sopimuksia esimerkiksi varaosista, maaleista ja koulutuksista.

“Ketju saa neuvoteltua paremmat alennukset kuin yksittäiset toimijat. Ketjulla ei ole omia kouluttajia, vaan koulutukset ostetaan. Esimerkiksi peltipuolen koulutukset tapahtuvat korjaamoilla kouluttajan kanssa töitä tehden”, Tiililä toteaa.

Test-Tec Oy kuuluu Awux-korikorjausketjuun. Kaksi maalauskammiota mahdollistavat 2,7 metriä korkeiden ajoneuvojen maalaamisen.

Teksti: Pekka Virtanen


Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 10/2020. Kiinnostuitko? Tutustu Suomen Autolehteen täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin