Valmistautumista sähköautoihin

Michelin-konserniin kuuluva Euromaster kehittää toimintatapaa, millä rengasketju ottaa haltuun sähköautojen huoltamisen.

Rengasketju-Euromasterilla on Suomessa 63 toimipistettä, ja niistä 44:ssä tehdään jo nyt autohuoltoja. Näistä pisteistä 37:ssä on vähintään yksi automekaanikko.

“Olemme rekrytoineet – ja rekrytoimme koko ajan – automekaanikkoja. Eli rengasasentaja ei joudu tekemään ylimääräisiä töitä, vaan autoja huoltavat siihen koulutetut henkilöt”, Suomen Euromaster Oy:n jälkimarkkinointipäällikkö Tuomas Mustakallio kertoo.

“Kaikissa palvelupisteissä tilat eivät anna myöden autohuollon aloittamista – niissä katsotaan, milloin edessä on uuden tilan etsintä tai vanhan remontointi. Tavoitteena on saada kaikki palvelupisteet tekemään autohuoltoja”

Autohuolto kasvaa

Autohuolto muodostaa tällä hetkellä vasta pienen osan Euromasterin liikevaihdosta, mutta se on jo nyt yksi yrityksen merkittävistä tukijaloista. Mustakallion mukaan autohuollossa tehdään lähes joka kuukausi myyntiennätyksiä ja toiminta on selvässä kasvussa.

“Autohuolto on pumppu, joka jauhaa joka päivä. Autohuolto toimii ihan normaalisti myös rengassesonkien aikana.”

Rengastöitä ja autohuoltoja tehdään sulassa sovussa, mutta molemmilla tonteilla on omat tekijät.

“Huoltojen osuus on noin 60 prosenttia, korjausten ja varustelujen loput 40 prosenttia. Pitkien töiden sijaan prioriteettimme on nopeasyklisissä 2–3 tunnin määräaikaishuolloissa, ja jonotusajat ovat harvoin yli viikon.”

Sähköosaamista hankitaan

Euromasterilla on lähdetty tekemään investointeja ja koulutuksia sähköautojen yleistymistä silmällä pitäen.

“Euromaster haluaa varmistaa valmiutemme huoltaa tulevaisuudessa myös sähköautoja. Varsinainen sähköautoihin liittyvä koulutus ottaa lähitulevaisuudessa ison harppauksen.”

Euromasterin Vantaan Vehkalan palvelupisteessä rengastöitä tehdään kuvassa etualalla olevalla alueella, autohuoltoa takaosan korjaamopaikoilla. Vehkalassa on kaksi automekaanikkoa ja työn vastaanotossa autopuolen ammattilainen.

“Ensi vuonna meillä on 5–10 palvelupistettä, joissa on valmiudet ja osaaminen autojen jännitteettömäksi tekemiseen sekä korkeajännitekomponenttien irrottamiseen ja vaihtamiseen”, Mustakallio kertoo Euromasterin suunnitelmista.

Teksti ja kuvat: Pekka Virtanen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 9/2021. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin