Pieni pärjää palvelulla

Mynä-Auto Oy on viime vuosina laajentunut varaosaliikkeestä korjaamoksi. Menestyksen lähtötelineinä ovat pätevät työntekijät ja hyvä palvelu.

Mynä-Auton yrittäjät Petri Haanperä ja Marko Hakamäki pyörittävät autovaraosa-korjaamoyritystään omannäköisellä filosofiallaan.

“Yrittäjinä meillä on selkeä tavoite: tuottaa paikkakunnalle hyviä palveluita ja luoda työpaikka mahdollisimman monelle. Jos tässä onnistuu, kaikki muu hyvä yrittäjille ja yritykselle seuraa mukana”, Haanperä ja Hakamäki kiteyttävät.

Mynä-Auto Oy on myynyt varaosia jo 46 vuotta. Varaosamyynnin oheen perustettiin korjaamo vuonna 2008.

Autotarvikeliikkeenä aloittanut Mynä-Auto siirtyi Haanperän ja Hakamäen omistukseen vuonna 2006. Uudet omistajat päättivät kehittää varaosamyynnin oheen jotakin uutta, jotta olisi mahdollisuus pärjätä tulevaisuudessakin.

“Luonteva vaihtoehto oli korjaamon perustaminen”, Haanperä kertoo.

Korjaamo varaosien rinnalla

Korjaamo saavutti pian tukevan jalansijan. Tällä hetkellä yritys työllistää kahdeksan asentajaa, ja varaosamyynnissä on neljä henkilöä. Liikevaihdosta varaosamyynnin ja korjaamotoiminnan osuus on suunnilleen yhtä suuri.

Merkittävä osa varaosista menee oman korjaamon käyttöön. Lisäksi tärkeän asiakasryhmän muodostavat seudun muut autoalan yritykset. Varaosia Mynä-Auto hankkii vain suomalaisista tukkuliikkeistä.

“Uskomme palvelun voimaan, ja se on myös paras markkinointikeino. Meillä esimerkiksi vaihdetaan ilmaiseksi ajovalopolttimot. Muutenkin pyrimme olemaan joustavia ja auttamaan esimerkiksi ohikulkijoita, jos he ovat ajoneuvoineen joutuneet pulaan”, Hakamäki ja Haanperä arvioivat.

Mynä-Auton korjaamo työllistää kahdeksan asentajaa.

Hyvä henki tärkeä

Haanperän mielestä yksi kulmakivi on henkilöstön yhteistoiminta ja hyvä henki. Jos näin ei ole, uusien työntekijöiden saaminen muodostuu hankalaksi, ja toraisa työyhteisö helposti loistaa myös ulospäin.

Omistajat noudattavat johtamisessaan joustavuuden ja avoimuuden periaatetta. Jokainen pääsee vaikuttamaan esimerkiksi kalusto- ja laitehankintoihin.

“Työntekijän pitää viihtyä työssään ja työpaikallaan. Näin tekijöiden vaihtuvuus jää minimiin”, Hakamäki uskoo.

Teksti: Marja Heikkilä, kuvat Jorma Heikkilä

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 9/2021. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin