Toimitilat monenlaiseen tekemiseen

Kuljetusliike Y. Auramaalle valmistui Euraan reilu kuukausi sitten moderni korjaamo, joka keskittyy vain omien ajoneuvojen hoitoon.

Auramaa-yhtiöt on yksi Suomen suurimmista logistiikka-alan yrityksistä. Omia autoja on noin 150 ja perävaunuja noin 400. Yrityksellä on vuosikymmenet ollut oma korjaamo ja toimintamalli on monella tapaa hyväksi havaittu. Nyt oli aika investoida.

Kuljetuskaluston koon kasvun vuoksi vanhat tilat kävivät auttamattomasti liian pieniksi. Viimeisimmän mittauudistuksen seurauksena perävaunut eivät enää sopineet vanhan korjaamon kaistoille.

“Toimintamme perustuu ajoneuvojen katsastuskiertoon. Huolehdimme siitä, että autot ja perävaunut ovat teknisesti, toiminnallisesti ja liikenneturvallisuuden kannalta moitteettomassa kunnossa”, huoltopäällikkö Juuso Hiedo kertoo.

Kerralla kuntoon

Kuljetusliikkeen omassa korjaamossa pääpaino on perävaunuissa. Autoista korjataan jarruja, alustaa, päällerakenteita ja lisävarusteita.

“Periaatteessa meillä on nyt tilojen puolesta mahdollisuus tehdä vaikka kytkinremontteja.  Jatkossa on tarkoitus huolehtia myös ajoneuvojen määräaikaishuolloista”, Hiedo kertoo.

Tavoitteena on hoitaa kalustoa tehokkaasti mahdollisimman paljon omana työnä. Silti kaikkea työtä ei ole tarkoituksenmukaista haalia itselleen.

“Koko ajan arvotamme, mikä on taloudellisesti kannattavinta ja toiminnan kannalta sujuvinta”, korjaamopäällikkö Tero Nieminen toteaa.

Auramaa-yhtiöt on suomalainen perheyritys, joka on erikoistunut kotimaan maantiekuljetuksiin ja niihin lisäarvoa tuottaviin palveluihin. Kalustoa pidetään kunnossa omassa uudessa korjaamossa.

Monen mahdollisuuden tila

Uusi korjaamo on 50 metriä leveä ja 50 metriä pitkä. Korkeutta rakennuksella on kymmenisen metriä. Pinta-alaa on 2500 neliömetriä ja kerrosalaa 3300 neliömetriä.

Kaupallisesti toimivista raskaan kaluston korjaamoista toimitila poikkeaa ehkä eniten siinä, että työpisteitä ja laitteistoa on tavanomaista enemmän. Huomattava osa korjaamolaitteista on hankittu Suomen Työkalu Oy:ltä.

“Korjaamme päällerakenteita, jarruja ja eristekaappien kylmäkoneita sekä varustelemme uusia ajoneuvoja. Kaikki vaatii paljon tilaa, nostureita, mittalaitteita ja työkaluja”, Hiedo luettelee.

Hallissa on jämerä siltanosturi, jonka palkki on 25 metriä pitkä. Kahdella seitsemän tonnin nosturilla on mahdollista nostaa kuormakori pois auton päältä.

“Kun kuorma-auto tulee vaihtoikään, saattaa kuljetuskori olla vielä hyväkuntoinen eikä sitä ole välttämättä järkevää laittaa vaihtoon auton mukana. Nyt meillä on mahdollisuus siirtää esimerkiksi erikoiskuljetukseen varusteltu kori uuteen autoon ja säästää näin kustannuksissa”, Nieminen lisää.

Perävaunujen huollon lisäksi korjataan päällerakenteita, takalaitanostimia ja kylmäkoneita. Moderni sylinterinostin joustaa monen mittaisen kaluston nostoihin.

Teksti: Marja Heikkilä

Kuvat: Jorma Heikkilä

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 5/2021. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin