Maalämpö lämmittää ja viilentää

Scanian Kouvolan toimipisteen perusteelliseen saneeraukseen liittyi siirtyminen maalämpöön. Hiilineutraaliustavoitteet näkyvät näin jo jälkimarkkinoillakin.

Tällä hetkellä Suomessa on jo kolme maalämpöä käyttävää Scania-keskusta: Kotkan jälkeen maalämpö on otettu käyttöön Kouvolassa ja Pirkkalassa. Kouvolan Scania-keskuksen perusteellinen saneeraus valmistui maaliskuussa 2020, ja kesäkuussa 2020 Pirkkalaan avautui Tampereen uusi Scania-keskus.

“Sekä uusissa että saneerattavissa kohteissa tehdään määrätietoista työtä kiinteistöjen ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Scanian strategian mukaisesti energiatehokkuus ja hiilineutraalisuus ovat kiinteistöissä tärkeässä asemassa, ja niitä edistetään muun muassa maalämmöllä, ledivalaistuksella ja nykyaikaisella rakennusautomaatiolla”, Scania Suomi Oy:n kiinteistöpäällikkö Jami Lustman kertoo.

Merkittäviä tilajärjestelyjä

Scania-korjaamon toiminta jatkui Kouvolassa saneerauksen aikana keskeytyksettä, vaikka jäljelle jääneissä tiloissa tehtiinkin merkittäviä tilajärjestelyjä. Rakennuksen ulkoseinät saivat Scanian maailmanlaajuisten ohjeiden mukaisen uuden peltivuorauksen ja värityksen, mutta seinät pysyivät entisillä paikoillaan.

“Uutta rakennettaessa Scanialla noudatetaan kuuden metrin vapaata koukkukorkeutta, joka tarkoittaa etäisyyttä kattonosturin koukun alareunasta lattiaan. Täällä tuo korkeus on reilut viisi metriä – se on riittävästi, mutta enemmänkin toki saisi olla”, Lustman toteaa.

“Seinien sisällä tehtiin merkittäviä tilajärjestelyjä. Varaosavarasto siirrettiin osittain vanhan henkilöautokorjaamon tiloihin, ja varaosavarastolta vapautuneet tilat otettiin korjaamon käyttöön. Näin korjaamolle saatiin viides läpiajettava halli, ja raskaan kaluston huoltopaikkojen lukumäärä nousi kahdeksasta 11:een – se on meille riittävä määrä”, asiakaspalvelupäällikkö Jouni Gardemeister kertoo.

Pelkästään raskasta kalustoa palvelevalla korjaamolla on nyt 11 korjaamopaikkaa ja sisälle mahtuvat pisimmätkin uusien mittojen mukaiset yhdistelmät.

Varaosat uuteen paikkaan

Uuden hallin myötä korjaamolle hankittiin yksi uusi nostinsarja ja kolmas 3,2 tonnin kattonosturi. Neljän siirrettävän nostinpylvässarjan lisäksi korjaamolla on yksi akseleista nostava kiinteä nostin ja kolme kuilupaikkaa.

Varaosavaraston muutto ei vaikuttanut sanottavasti varastossa olevien osien määrään, mutta se paransi toimipisteen sisäistä varaosalogistiikkaa. Varasto on nyt lähempänä varaosamyyjien työpisteitä ja varaosavirta korjaamolle on aiempaa loogisempaa ja yksinkertaisempaa.

“Scania edellyttää toimipisteiltä tiettyä varaosatasoa, ja järjestelmä huolehtii tuon tason säilymisestä. Meillä on kattavasti osia, jotka rikkoutuessaan estävät ajon. Tarvittaessa osia saadaan Belgiassa olevalta keskusvarastolta pikatilauksella seuraavaksi aamuksi”, Gardemeister kertoo.

Neljän siirrettävän nostinpylvässarjan lisäksi korjaamolla on yksi akseleista nostava kiinteä nostin.

Teksti: Pekka Virtanen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 5/2021. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin