Maahantuojan korjaamo sähköbusseille

Kiinalaisbussien maahantuoja on laajentamassa korjaamotoimintaansa myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle.

Kiinalainen Yutong valmistajaa vuosittain noin 25000 täyssähköbussia. Suomessa on liikenteessä 96 Yutongin sähköbussia. Autoja tuo maahan huhtikuussa 2021 perustettu YES-EU Oy.

Siisti bussikorjaamo

YES-EU työllistää tällä hetkellä toimitusjohtaja Mikko Kytölän lisäksi korjaamopäällikkö Tuomas Alangon ja tekninen päällikkö Jani Heinon sekä korjaamolla työskentelevät kolme raskaan kaluston asentajaa.

Viime kesänä YES-EU käynnisti oman korjaamon rakentamisen Kehä 3:n tuntumaan Vantaan Perintötielle.

“Korjaamoon saadaan tarvittaessa sisään saa jopa kuusi autoa”, Alanko kertoo.

YES-EU:n bussikorjaamolla korjataan ja huolletaan vain Yutongin sähköbusseja.

Nyt käytössä olevilla pylväillä pystytään nostamaan samaan aikaan kaksi- ja kolmiakselinen auto, mutta jatkossa ylös saadaan yhtä aikaa kolme kaksiakselista bussia.

“Eniten korjataan alustan osia, jarruja, jousitusta, diagnostiikkaa, ajonvakautusta sekä tietysti ovia – nehän ovat todella kovassa käytössä.”

“Nämä hommat ovat aika puhtaita. Autoissa ei ole dieselmoottoria, vaihdelaatikkoa eikä niiden öljyjä. Toki öljyjä ja nesteitä löytyy jonkin verran, mutta meille tulee vain niin sanottuja kirkkaita öljyjä”, Alanko toteaa.

“Oma korjaamo mahdollistaa parhaan mahdollisen palvelun, koska pystymme koordinoimaan töitä ja hallitsemaan aikatauluja sen sijaan, että alihankintakorjaamo päättää oman jononsa mukaan, mitä milloinkin tehdään”, Kytölä toteaa.

Työturvallisuudesta huolehditaan

“Sähköbusseissa on korkeajännitteinen voimalinja. Autoissa on kuitenkin paljon osia, komponentteja ja kokonaisuuksia, mitkä ovat täysin samoja kuin polttomoottoriautoissa”, Alanko toteaa.

“Korkeajännitteellisyyteen liittyy erilaisia turvallisuusasioita. Kaikki hallissa työskentelevät ovat suorittaneet sähkötyöturvallisuuskurssi SFS 6002:n ja hätäensiapukurssin”, Alanko kertoo.

Melkoinen osa korjauksista on yhteneväisiä dieselbussien kanssa, ja varsinkin monet sähköbussin alustan komponentit ovat eurooppalaisten valmistajien tuotteita.

Yritys on tehnyt myös muutaman akkujen vaihdon ja korjauksen. Akkujen korjaamiseen ollaan panostamassa, koska Yutong Eurobus Scandinavialla on maailman suurimman akkuvalmistajan CATL:n edustus Skandinavian maissa.

“Teemme CATL:n akkujensa korjauksia myös muihin automerkkeihin”, Kytölä sanoo.

Teksti: Pekka Virtanen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 3/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin