Osaavaa autonkorjausta ja hyvää meininkiä

Usko, yritä, osaa ja käytä tarjolla olevat mahdollisuudet. Lopputuloksena on menestyvä autokorjaamo.

HMC huollon tekemisestä henkii vahva yrittämisen halu. Risto Pullinen, Lauri Svahn, Olli Visa ja Sami Sohlman työskentelevät Helsingin Malmilla sijaitsevassa korjaamossaan hymyssä suin ja yhteishenki tuntuu oleva hyvä. Kolmelle on löytynyt luonteva paikka hallin puolelta. Pullinen on supliikein, ja hän vastaa asiakaspalvelusta.

“Trendi on hyvä. Meillä kerran käyneet asiakkaat tuppaavat tulemaan takaisin”, Pullinen letkauttaa.

Merkittävä saavutus asiakkuuksissa ja yrityksen luottamuksessa ovat vaihtoautoketjut. Isot ketjut lähettävät HMC:hen korjattavaksi vaihtoautojaan läpi Etelä-Suomen. Tällä asiakassegmentillä on jo merkittävä rooli kokonaisuuden kannalta.

Analyyttistä vianhakua

Yrittäjät suunnittelivat ja rakensivat korjaamonsa omin käsin.

“Kaikki laitteet ja varusteet on tarkoin mietitty. Työskentelyn on voitava olla tehokasta. Se mitä tarvitaan, on hankittu, mutta tarpeeton on myös osattu jättää hankkimatta. Kokonaisuuteen ovat vaikuttaneet myös ergonomia ja työviihtyvyys”, Svahn kertoo.

Lauri Svahn tekee kaikkia töitä, mutta taustalla näkyvä 3D-suuntauslaite tuo hänelle suurimman osan pyöränkulmatöistä.

Erikoistyökaluja tarvitaan moottoreiden purkuun, ja sisälle voidaan katsoa myös endoskoopilla. Uusimmat sähköisen voimalinjan sisältävät autot edellyttävät kykyä muun muassa eristysvastusmittauksiin.

Uudehkon autokaluston korjauksissa korostuu korjaustiedon hallinta, ja siihen liittyen oikeiden testereiden hankinta. HMC:n valinta on autotehtaan tietojen ja testilaitteiden käyttö.

“Saamme tätä kautta yleistestereitä tarkemmat tiedot ja avustetun vianhaun. Kyseessä on merkkiliikkeeseen verrattava tehtaan tuki”, Svahn kuvaa.

“Vianhakuun tarvitaan myös analyyttinen lähestymistapa; halu ymmärtää tekniikkaa ja sitä, miten se toimii. Myös yhteen merkkiin keskittyminen helpottaa ja BMW:n tietokantojen avulla voi tavallaan kouluttaa itsensä käytännön kautta oppimalla”, Svahn kuvailee.

HMC huollossa korjataan paljon vaihtoautoliikkeiden autoja. Luottamus on lunastettu osaamisella, ja taustalla auttaa ymmärrys autoliikkeen tarpeista.

Palvelun merkitys ymmärretty

Varaosia hankitaan useilta toimittajilta. Merkittävää on, että korjauksissa käytetään paljon alkuperäisiä varaosia, joita hankitaan BMW Northen Europelta.

HMC on valinnut palvelutien. Valitun merkin olemus sekä sillä ajavien asiakkaiden laatu- ja palveluvaatimusten ymmärtäminen ovat keskeisiä tekijöitä.

“Asiakkaamme eivät tule hinnan, vaan palvelukokemuksen perusteella. Tiesimme näin olevan, ja jo ensimmäinen toimintavuosi osoitti sen käytännössä”, Pullinen toteaa.

KATSO ARTIKKELIIN LIITTYVÄ VIDEO KLIKKAAMALLA TÄSTÄ!

Teksti: Petteri Räsänen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 3/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin