Autojen jarrujen värinät ja häiriöäänet on saatu hyvin kuriin. Huollon yhteydessä taso voidaan ylläpitää tai menettää.
Noise, vibration and harshness (NVH) on autoteollisuuden käyttämä yleisnimitys kaikelle auton meluun, värinöihin ja käyttömukavuuteen liittyvälle suunnittelulle ja tutkimukselle.
Modernit autot ovat erittäin hiljaisia ja miellyttäviä. Jarrut ovat kuitenkin NVH:n kannalta yksi kimuranteimpia osakokonaisuuksia.
Jarrut voivat kirskua tai kitistä. Kirskunta johtuu palan ja levyn värähtelyistä jarrutuksen aikana. Värähtely syntyy, kun kitkavoima on epätasainen jarrupintojen välillä.
Brembon kaksiosaisen jarrulevyn keskiosa on kiinnitetty liukuvasti kitkapintaan, jolloin kitkapinnan lämpölaajeneminen ei johda muodonmuutoksiin.
Jarrujen meluominaisuuksiin kuuluu myös jurina, joka ilmenee erityisesti levyjarruissa, kun jäähdytetty jarrulevy kuumenee voimakkaasti.
Monta keinoa eliminoida ääniä
Auto- ja jarruvalmistajat ovat kehitelleet kirskunnan ja jurinan estämiseksi monenlaisia menetelmiä. Erilaiset vaimennuslevyt, jotka toimitetaan jarrupalapaketin yhteydessä, ovat väline estämään kirskunaa ja kitinää.
Myös jarrulevyn uritus ja palojen kiilamaisuus palan kitkapinnassa sekä siinä olevat urat on suunniteltu nimenomaan estämään jarrujen kitinää. Lisäksi kalliimpien jarruvalmistajien levyt ja palat on valmistettu toisillensa sovitetuista materiaaleista.
Jarrupalojen ja -satulan väliin asennetuilla kitinänvaimenninlevyillä voi olla myös akustinen viritys. Siksi ne täytyy asentaa tarkasti ohjeen mukaan.
Huoltotilanteessa saatetaan asentaa eri valmistajan jarrupalat ja -levyt, ja lopputuloksena jarrut kirskuvat. Ongelma voi johtua nimenomaan siitä, että jarrupalojen muoto ja kitkamateriaali edellyttäisi juuri sille suunniteltua levymateriaalia ja levyn pölynpoistouritusta. Levyt ja palat pitäisi hankkia pakettina. Alkuperäisosilla tämä toteutuu itsestään, tarvikeosien kohdalla tilanne voi olla toinen.
Tavoitteena tasainen kitka
Harshness kääntyy suomen kielelle kömpelösti. Kyseessä on monenlainen useimmiten ääneen tai värinään liittyvä epämukavuus. Jarrutustapahtuman tulee kuitenkin olla tasainen, eikä jarruteho saa vaihdella häiritsevästi.
Jarrut kuitenkin toimivat palan sekä levyn tai rummun välisellä kitkalla, joka riippuu lämpötilasta. Jarruvalmistajat ovat työskennelleet väsymättä, jotta jarrumateriaalit ovat saavuttaneet nykyiset ominaisuudet. Modernin auton jarrut purevat lähestulkoon identtisellä tavalla sekä kylmänä että kuumana.
Teksti: Jyrki Repo