Korjaamon vahvuutena laaja vuokraamotoiminta

Pandemia lisäsi kesäkaupungeissa sijaitsevien vapaa-ajanasuntojen käyttöä etätyöpisteinä, ja Han-Carinkin asiakasmäärät ovat kehittyneet myönteisesti.

Suomen eteläisimmässä kolkassa, eli Hangossa sijaitseva Han-Car perustettiin vuonna 1971. Nykyisen yrittäjän, Christoffer Österlundin isä rakensi aluksi Lasitehtaankadulle pienemmän toimipaikan, jota on sittemmin laajennettu paljon. 45-vuotias Christoffer on aikanaan suorittanut automekaanikon, autosähkömekaanikon ja tradenomin tutkinnot. Hän on toiminut yrityksen vetäjänä vuodesta 1998. Isä oli aktiivisesti mukana toiminnassa vuoteen 2018 saakka.

Christoffer Österlund on 45-vuotias korjaamoyrittäjä, jonka vuokra-autotoiminta on kasvanut merkittäväksi.

”Setäni oli 1970-luvulla Atoylla töissä, joten oli luontevaa, että kaikki korjaamolaitteemme hankittiin alkuvaiheessa sieltä. Asiakassuhde on jatkunut tiiviinä koko ajan, ja liittymisemme Autofit-ketjuun sen rantautuessa Suomeen oli luonnollinen jatkumo Atoy-yhteistyölle”, Christoffer kertoo.

Asiakassuhteet ovat olleet samaan tapaan kiinteitä myös Han-Carin omiin asiakkaisiin päin. Huolto- ja korjaamoasiakkaiden joukossa on paljon ihmisiä, joiden isovanhemmatkin ovat asioineet yrityksessä. Osaltaan tähän vaikuttaa se, että monet perheet ovat pysyneet hankolaisina sukupolvesta toiseen.

”Hieman leikkisästi voinkin todeta, että menetämme asiakkaan tyypillisimmin hänen kuollessaan tai ostaessaan aivan uuden auton, jolloin hän huollattaa autoaan aluksi merkkiliikkeessä”, Österlund jatkaa.

Han-Car on toiminut vuodesta 1971 aina samalla tontilla. Rakennusta on laajennettu vaiheittain.

Laaja asiakaskirjo

Toistaiseksi korkeajänniteakulliset autot eivät ole työllistäneet Hangossa huoltokorjaamoja paljon, mutta niiden lukumäärän kasvu ja toisaalta tämänkin voimanlähdetyypin autojen ikääntyminen kyllä tiedostetaan. Tekninen kehitys näkyy korjattavassa kalustossa.

”Kaupungissamme on melko laajaa harrastusautotoimintaa, mutta emme ole aktiivisesti tarjonneet niihin liittyviä kunnostuspalveluja. Esimerkiksi isäni osaa niiden kanssa tarvittavia niksejä, mutta mieluummin annamme erikoistoimijoiden keskittyä klassikoihin. Sama pätee toisaalta nykyveneisiin, joiden kanssa vaaditaan jo esimerkiksi merkkikohtaisia moottoritestereitä”, Christoffer toteaa.

Yrityksen pihalla on ollut jo neljä vuotta Virta-latauslaite. Sen käyttöaste on kaksinkertaistunut vuosittain.

Vuokra-autolaivue

Autonvuokraus on ollut keskeinen osa Han-Carin toimintaa pitkään. Yritys on osa Scandia Rent -ketjua. Sijausauton tarjoaminen kuuluu tietysti normaaliin huoltokorjaamotoimintaan, mutta Hangossa autokaluston lukumäärä todella yllättää: Österlundin hallintaan kuuluu yhteensä peräti 47 ajoneuvoa. Niiden joukossa on useampia täyssähköautoja, ja syksyn aikana mukaan tulee vielä yksi Tesla 3 sekä Toyota bZ4X. Han-Carin tyypillinen henkilöautokaluston pitoaika on noin kaksi vuotta. Konkreettista paikallista kilpailua ei vuokraamotoiminnassa ole. Vuokraus- ja korjaamotoiminta tukevat toinen toistaan.

”Pihassamme on ollut Virran 22 kW latauspiste neljän vuotta. Se on ahkerassa käytössä paitsi meidän itsemme, myös asiakkaittemme toimesta. Täyssähköautojen määrä on ollut voimakkaassa kasvussa hankolaisten keskuudessa, ja monet taksiyrittäjätkin ovat vaihtaneet sellaiseen. Latauspaikkoja on tullut kaupunkiin jatkuvasti lisää, viimeisimpänä heinäkuussa avattu 100 kW laturi K-Supermaketin yhteyteen”, Österlund kertoo.

Kolme Renault Twizy -ajokkia edustavat vuokraamokaluston hauskinta päätä. Ne ovat tarjolla Itäsatamassa lyhytaikaiseen käyttöön.

Vuokraamotoiminnan erikoisuutena on kolme pienikokoista Renault Twizyä, jotka on sijoitettu Hangon Itäsatamaan. Sellaisen voi vuokrata lyhimmillään kahdeksi tunniksi, joten ei ole ihme, että ne ovat huvivenesataman asiakkaiden ahkerassa käytössä.

Teksti: Kalle Kalaja

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 7/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin