Koukkujen erikoisosaaja

Koukkupaja on kasvattanut viime vuosina verkostoaan ja päätynyt saksalaisen alan toimijan omistukseen.

Autoalalla toimii erikoistuneita yrityksiä, jotka keskittyvät selkeästi rajattuun tuote- tai palvelusegmenttiin. Yksi tällaisista on Koukkupaja Oy, jonka pääasiallinen tarjonta koostuu nimensä mukaisesti vetokoukkujen myynnistä ja asentamisesta.

Yrityksen juuret johtavat 1970-luvun Ouluun, jossa aikanaan ryhdyttiin valmistamaan vetokoukkuja. Valmistuksen rinnalle syntyi myöhemmin asennustoimintaa, josta yhtiön nykyinen konsepti on muodostunut. Koukkupaja Oy perustettiin vuonna 2009 aiemman yritystoiminnan pohjalle ja koukkujen valmistus on tätä nykyä lopetettu.

”Asensimme viime vuonna noin 13000 vetokoukkua ja liikevaihtoa kertyi 7,3 miljoonaa euroa.”, toimitusjohtaja Jaki Anttila kertoo.

Toimitusjohtaja Jaki Anttila aloitti Koukkupajassa vuonna 2018. Yksi ensimmäisistä keskeisistä työtehtävistä oli viedä omalta osalta maaliin yrityskauppa, jossa Koukkupaja siirtyi osaksi saksalaista Rameder-konsernia.

Verkosto kasvanut

Viime vuosina yrityksen liiketoimintaa on leimannut ketjumaisen toiminnan laajentuminen. Anttilan mukaan ketjuuntuminen vauhdittui vuosien 2015–2016 tienoilla. Anttila itse aloitti yrityksessä vuonna 2018, jolloin ketjuun kuului jo 17 toimipistettä.

”Tällä hetkellä Koukkupajan verkostoon kuuluu 22 toimipistettä. Nyt näyttää siltä, että verkoston ei tarvitse olla enää isompi, vaan tämän kokoisena pystymme vastaamaan kysyntään.”

”Lisäksi verkostossa on toimipisteitä, joissa asentajat työskentelevät keskitetysti muutamana päivänä viikossa. Kaiken kaikkiaan verkostossa työskentelee yli 40 henkilöä, joista valtaosa on asentajia”, Anttila jatkaa.

Kansainvälisessä omistuksessa

Koukkupaja on ollut vuodesta 2019 lähtien osa Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH:ta. Rameder on saksalainen vuonna 1996 perustettu yritys, joka on erikoistunut vetokoukkujen, sähkösarjojen, pyörätelineiden, kattotelineiden ja muiden kuljetustarvikkeiden myyntiin.

Vetokoukkujen oikeaoppinen asentaminen vaatii automallien teknisten yksityiskohtien riittävää tuntemusta. Osa automerkeistä vaatii tehdasyhteyden ottamista, jotta asennus saadaan viimeisteltyä oikein.

Anttilan mukaan Oulu on yhä yrityksen ´henkinen pääkonttori´. Oulun merkitys tuntuu yhä konkreettisesti, sillä Koukkupajan keskusvarasto sijaitsee siellä. Ensi alkuun päävaraston sijoittaminen Ouluun voi tuntua erikoiselta ratkaisulta, mutta Anttilan mukaan ratkaisussa on omat etunsa.

”Toimitilakustannukset ovat Oulussa selvästi alhaisemmat kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tavara myös liikkuu pohjoisesta etelään nopeasti.”, Anttila perustelee.

Vetokoukut päätuotteita

Vetokoukut ovat olleet alusta asti Koukkupajan päätuoteryhmä. Yhtiön edustuksiin kuuluu useita yleisimpiin automerkkeihin soveltuvia vetokoukku- ja sähkösarjabrändejä. Kun vetokoukkuja asennetaan vuosittain tuhansia, osaamista eri koukkubrändeistä ja niiden asentamisesta eri automerkkeihin kertyy runsaasti.

”Mitä uudemmasta autosta on kyse, sitä useammin tarvitaan reaaliaikainen tehdasyhteys, jotta asennus saadaan tehtyä oikein”, Anttila sanoo.

Vetokoukkujen lisäksi tuotevalikoimaan ovat kuuluneet viime aikoina peruutustutkat ja -kamerat. Tutkien asennus alkoi jo viitisen vuotta sitten, mutta kamerat tulivat repertuaariin vasta tämän vuoden alussa. Näiden tuotteiden asennuksessa voidaan hyödyntää synergiaa vetokoukkujen asennuksen kanssa.

Sesonkiluonteista toimintaa

Vetokoukkujen asennus on sesonkiluonteista. Anttilan mukaan sesonki on perinteisesti alkanut pääsiäisen tienoilla ja jatkunut elokuuhun. Viime vuosina sesonki on kuitenkin venynyt loppupäästä ja se on jatkunut jopa lokakuun puolelle.

Koukkupaja asensi viime vuonna noin 13000 vetokoukkua. Lisäksi tuotevalikoimaan kuuluvat peruutuskamerat ja -tutkat.

Muutenkin pari viime vuotta ovat olleet erilaisten markkinahäiriöiden värittämää aikaa. Vuoden 2020 keväällä alkanut koronapandemia pysäytti kaupankäynnin täysin. Koukkupajallakin ehdittiin jo käydä yt-neuvottelut ja sopia lomautuksista. Muutaman viikon jälkeen vetokoukkujen kysyntä kuitenkin vilkastui, ja koko henkilöstö tarvittiin jälleen töihin.

”Vuosi 2020 oli lopulta todella hyvä vuosi Koukkupajalle, viime vuoteenkin olimme tyytyväisiä”, Jaki Anttila summaa.

Teksti: Arto Vänttinen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 7/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin