Ivecon pääkaupunkiseudun korjaamo koki täysremontin

Tontti pysyi samana ja ulkoseinät säilyivät. Kaikki muu uusittiin, kun Iveco ryhtyi remonttiin.

‘Ivecon mäki’ on vuosikymmenien takaa tuttu paikka Espoossa Koskelon ja Juvanmalmin teollisuusalueiden välimaastossa. Paikalta on totuttu löytämään Ivecon merkkihuolto, maahantuonti ja automyynti.

Paikka ja kiinteistön raamit ovat ennallaan, mutta koko alkuvuoden ajan on tehty perusteellista remonttia kolmen kimpassa: kiinteistön omistaja, Ivecon maahantuonti ja korjaamo-operaattori PLC Truck Service Oy.

“Kiinteistöä on ollut helppo jalostaa, sillä paikalla on aina toiminut raskaan kaluston korjaamo”, Iveco Finland Oy:n myyntijohtaja Tuomas Virén toteaa.

Toimipaikka suosii raskaan kaluston toimintoja. Sijainti Espoossa Kehä 3:n varrella on erinomainen. Hyvä on myös väljä piha-alue, jossa isojen autojen käsittely on helppoa.

Vain läpiajettavuus jäi puuttumaan

Takavuosien perinnöksi jää korjaamohallin perusrakenne, joka ei ole nykytyyliin läpiajettava. Hallissa on 12 kuorma-autoille riittävän kokoista ovea samalla sivulla. Niistä ajetaan sisään korjauspaikoille, joilla on mittaa 25 metriä. Kun astutaan halliin sisään, edessä on avara näkymä. Peruskorjattu lattia kiiltää uuden harmaan epoksipinnoitteen peittämänä.

Korjaamolla on kaksi pinta-asennettua ajosiltanostinta. 11 tonnin kevennin kohottaa tarvittaessa akselin. Auton ympärys jää täysin vapaaksi.

Halli on L-muotoinen. Kulman takaa löytyy nelipaikkainen lyhyempi korjaamo-osio, joka on tarkoitettu Ivecon kevyemmän pään ajoneuvoille. Ulkona on yksi tärkeä korjauspaikka: kuorma-autojen jarrudynamometri palvelee katettuna hallin parkkialueen puoleisessa päädyssä.

Korkea halli tukee nostinten käyttöä

Korjaamolla on uusittu koko varustus käsityökaluja myöten. Varusteiden uudistuksessa on kiinnitetty huomio huollettavaan kalustoon; sehän on vuosien saatossa elänyt ja muuttunut. Hallin valaistus uusittiin nykyaikaisesti led-toimiseksi.

Halli on iästään huolimatta huomattavan korkea, samoin sen oviaukot. Halli on myös väliseinätön ja tolpaton. Ainoat jakavat elementit ovat muutamat kiinteät öljyjakelutelineet.

Erikoistyökalut on keskitetty hallin kuorma-autopuolen takaseinälle kevytseinin erotettuun tilaan hyvään järjestykseen. Ne olivat ainoat varusteet, joita ei kaikilta osin uusittu.

Korjaamon nostinvarustus perustuu pääosin nostinpylväisiin. Nostohaarukoiden lisäpalojen avulla niitä voidaan käyttää isojen kuorma-autojen lisäksi myös hieman kevyemmän kaluston nostoihin.

Iveco Finlandin myyntijohtaja Tuomas Virén saa nojailla tyytyväisenä nostimeen. Pääkaupunkiseutua maahantuonnin ja automyynnin kanssa samoissa tiloissa palveleva korjaamo on uudistettu perusteellisesti.

Vastoin odotuksia hallista ei löydy raskaan kaluston korjaamoille tyypillisiä huoltokuiluja – ei yhtäkään. Selitys löytyy vuosikymmenten takaa: 1970-luvulla paikalla toimi maanrakennuskoneiden korjaamo, jossa kuiluja ei tarvittu. Huoltokuiluja paikkaavat nostinpylväiden tueksi hankitut kaksi järeää ajosiltanostinta. Mekanismit ovat saksityyppisiä, joten autoa ympäröivä tila jää vapaaksi.

Korjaamoon on vaikuttanut Ivecon vahvuus kaasukäyttöisten autojen toimittajana. Se tuo kaasuilmaisimet korjaamon kattoon. Lisäksi varustukseen kuuluvat laitteet kaasun käsittelyyn tarvittaessa. Niiden avulla jopa nesteytetty kaasu saadaan siirrettyä auton säiliöstä toiseen.

Teksti: Petteri Räsänen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 6/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin