Koneenkorjauksen kirurgiaa

Koneistaminen on kuin lääkärintointa moottorin osien kannalta. Venttiilivauriot työllistävät eniten.

Hämeenlinnassa toimiva Hämeen Diesel suorittaa moottoreiden ja vaihteistojen koneistuksia ja kokonaisia korjauksia. Eniten työllistävät jakopääongelmista aiheutuneet sylinterikansi- ja venttiilivauriot.

Kampiakseleiden hiontoja tehdään edelleen jonkin verran, mutta yleensä ne liittyvät moottorin muun vaurion tai koko moottorin korjaamiseen.

Tekniikan kehitys vaikuttaa

Tekniikan kehittymisen myötä koneistusten kysyntä on ollut laskussa. Työt tulevat usein kuitenkin sykleissä, joskus uusien automallien lastentautien seurauksena.

Siirtyminen 2-venttiilitekniikasta 4-venttiilitekniikkaan myös suuremmissa moottoreissa on käytännössä tuplannut työmäärän ja vaikuttanut samalla kansitöiden hintoihin.

Venttiilivauriot työllistävät koneistajia säännöllisesti. Vaurioituneen kohdan koneistuksen jälkeen kanteen asennetaan uusi venttiilin istukka eli seeti, joko tehdasvalmisteinen tai paikan päällä sorvattu, minkä jälkeen se koneistetaan oikeaan muotoon.

Venttiilivauriot työllistävät koneistajia säännöllisesti. Uudet seetimateriaalit ovat niin sitkeitä, että niiden koneistaminen vaatii erikoisteriä.

Valmistajien tapa ohentaa ainevahvuuksia on vaikuttanut koneistamiseen. Nykyisin koneistajalta vaaditaan entistä enemmän tarkkuutta, että itse koneistettava osa ei vaurioidu kevyen rakenteen ja ohuiden seinämien takia.

Öljyllä suuri merkitys

Moottorivaurioiden ja niistä seuraavien koneistustarpeiden määrään on vaikuttanut voimakkaasti voiteluöljyjen kehittyminen. Koneistaja kuitenkin muistuttaa oikeanlaisten ja riittävän laadukkaiden voiteluaineiden käytöstä, sillä valitettavan usein moottorivaurioiden syyksi paljastuvat juuri voiteluongelmat.

Teksti: Seppo Salmi

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 5/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin