DAF paransi huoltopalvelujaan

DAF:lle avattiin uusi toimipaikka Vantaalle. Vanhasta työkonekorjaamosta rakennettiin nykyaikainen kuorma-autokorjaamo.

Nordic Truckcenter Oy haki DAF:lle uusia korjaamotiloja pääkaupunkiseudulle ja pääsi huippupaikalle Kehä 3:n ja Tuusulan moottoritien risteykseen Vantaalle.

Korjaamo on mielenkiintoinen kombinaatio uutta ja nykyaikaista, vanhasta työkonekorjaamosta talteen jätettyä ja hyödynnettävissä olevaa sekä henkilökunnan omin käsin rakentamaa.

Kuilut vanhaa, nostimet uutta

Korjaamoon rakentui kolme läpiajettavaa 36 metriä pitkää huoltokaistaa. Yhdessä on kaksi peräkkäistä huoltokuilua, ja keskikaistaa hallitsee ajosiltanostin. Kolmas kaista on vapaasti järjesteltävissä nostinpylväiden ja lattiatöiden välillä. Lisäksi korjaamon reunalla on kaksi noin 15 metristä korjauspaikkaa.

Läpiajettavat huoltokaistat ovat kuvassa taka-alalla. Lyhyistä huoltopaikoista etummaista ollaan varaamassa uusien autojen varusteluun.

Ajosiltanostimella tehdään tyypillisesti pyöränsuuntaustöitä. Saksityyppinen nostomekanismi jättää auton ympäryksen täysin vapaaksi.

Toinen huoltokuilu palvelee huoltotöissä ja toinen kuilu on varustettu katsastuksia silmällä pitäen jarrudynamometrillä ja ravistimella. Katsastukset on suunniteltu teetettävän alihankintana.

“Nopeus on tärkeää”

DAF myy käytännössä pelkästään yli 16-tonnisia kuorma-autoja. Suurin osa – noin 60 prosenttia – on rekkavetureita ja loput pitkiä kuorma-autoja. Painotus ei varsinaisesti vaikuttanut korjaamon rakenteeseen.

“Runkolinjat ajetaan kuitenkin pitkillä autoilla, joten mahdollisuuksien pitää olla monipuoliset”, korjaamopäällikkö Jari Penttilä toteaa.

“Nopeus on tärkeää, sillä raskaalla puolella on sellainen ‘piti olla jo’ -meininki. Kuljetukset ovat nykyisin niin kilpailtu toimiala, että autoja ei ole varaa seisottaa yhtään, vaan ne on saatava rivakasti tien päälle.”

“Nopeus on tärkeää. Raskaalla puolella autoja ei ole varaa seisottaa yhtään, vaan ne on saatava rivakasti tien päälle”, korjaamopäällikkö Jari Penttilä toteaa.

“Toimimme tavallaan koko ajan kuin pikahuolto. Osa asiakkaista tulee paikalle etukäteen soittamatta, kun sattuvat olemaan kohdalla. Olemme onnistuneet palvelemaan niin, että 1–2 tunnissa autoa päästään tutkimaan.”

Uudistuksen jälkeen DAF pystyy tarjoamaan ajanmukaiset huoltopalvelut moderneissa tiloissa osaavan ja kokeneen mekaanikkokunnan tekeminä.

Teksti: Petteri Räsänen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 5/2022. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero (saatavilla diginä myös Lehtiluukusta) täältä!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin