Kariste toimii omillaan

Helsinkiläisen Autohuolto Karisteen yrittäjä Ilkka Kariste ei ole vielä toistaiseksi nähnyt tarvetta liittyä valtakunnalliseen autokorjaamoketjuun. Oma toimiva palvelu on ykkösasia.

Autohuolto Karisten palveluihin kuuluvat autojen huolto-, pikahuolto-, korjaus- ja sähkötöiden lisäksi rengastyöt, renkaiden myynti ja varastointi, katsastuspalvelut, sijaisautot sekä varustelut, esimerkiksi Webastojen asennukset. Helsingissä HKL:n entisellä bussivarikolla toimivalla yrityksellä on ajantasainen korjaamovarustus, johon kuuluvat muun muassa pyöränsuuntaus-, testaus- ja mittauslaitteet.

“Teemme vuosittain vakuutusyhtiöille yli 200 erilaista korjausta. Meillä ei ole peltipuolta eikä maalaamoa, vaan ne työt tekee yhteistyökumppanimme, ja myös tuulilasityöt on nykyisin ulkoistettu. Asiakas saa kuitenkin myös nämä palvelut meiltä, vaikka työt tekeekin alihankkija”, korjaamoyrittäjä Ilkka Kariste kertoo.

Yhteydenottoihin vastataan

Kariste haluaa täyttää sloganinsa “palveleva autokorjaamo Helsingissä”. Vaikka Autohuolto Kariste aloitti koronavirusepidemian myötä autojen nouto- ja palautuspalvelun, niin huomattavasti merkittävämmät asiakaspalvelun panostukset liittyvät yhteydenpitoon.

“Varauduin koronavirusepidemian aiheuttamiin lomautuksiin, mutta niihin ei tarvinnut turvautua. Sen sijaan palkkasin uuden työnjohtajan, ja meillä on ollut tänä vuonna myös kiireapulaisia esimerkiksi rengassesonkien aikana. Uusin työnjohtaja hoitaa varaosatilaukset, huoltokirjat ja sähköpostit, ja voin itse keskittyä yrityksen kehittämiseen.”

“Rengassesongin aikana voi päivässä tulla 200–300 puhelua. Kun liikevaihdon suhteuttaa automäärään, niin jokainen vastaamattomuuden vuoksi menetetty asiakas on noin 300 euron arvoinen. Nykyään kaikki puhelut, joihin ei ehditä vastata, ohjautuvat takaisinsoittopalveluun.”

“Haluan, että kaikkiin vastaamattomiin puheluihin vastataan mahdollisimman nopeasti. Sama koskee sähköpostilla tai internetkaavakkeen kautta tulleita yhteydenottoja. Se on sitä asiakaspalvelua “, Kariste muistuttaa.

Riippumatonta toimintaa

Autohuolto Kariste ei kuulu mihinkään autokorjaamoketjuun. Ketjuriippumattomuuteen vaikuttaa osaltaan myös se, että yrityksellä on ollut yli 20 vuotta sama varaosatoimittaja. Käpylässä vuodesta 1977 alkaen toiminut TI-Tarvike Oy ei kuulu mihinkään ketjuun.

“Teemme yhteistyötä myös esimerkiksi Kahan ja automaahantuojien kanssa. Nykyisellä konseptilla saamme asiakkaalle varaosat kaikista järkevimpään hintaan”, Kariste sanoo.

“Menetämme tietysti määrättyjä ketjujen tarjoamia markkinointijuttuja ja yhteismarkkinointia. Meillä on kuitenkin nykyisellään melko laaja asiakaskunta. Vajaan viikon jono on sopiva – jos jonotusaika olisi pari viikkoa, se olisi ongelma.”

Kolmannen työnjohtajan palkannut Ilkka Kariste on nykyään hiukan harvemmin asiakaspalvelutiskin takana. Aikaa jää yrityksen kehittämiseen.

Teksti: Pekka Virtanen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 1/2021. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin