Globaali automyynti putoamassa neljänneksen

Selvityksen mukaan etenkin Euroopan ja Yhdysvaltojen automarkkinan kehitys vetää koko maailman automyyntiä alas tänä vuonna.

Kevyiden ajoneuvojen globaali myynti näyttäisi tänä vuonna asettuvan noin 72 miljoonaan kappaleeseen, mikä tarkoittaisi noin 20 prosentin laskua viime vuoteen verrattuna. Suurin syy pudotukseen on luonnollisesti koronapandemia.

Kappaleina tämä tarkoittaa noin 18 miljoonan kevyen ajoneuvon pudotusta. Scope Ratingsin tuottamassa selvityksessä kevyiksi ajoneuvoiksi lasketaan henkilöautot ja pick-upit. Näin alhaisella tasolla oltiin edellisen kerran vuonna 2010.

Scope Ratingsin mukaan suurimmat pudotukset ennusteisiin jouduttiin tekemään Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Molemmilla markkinoilla tullaan ennusteen mukaan alas jopa 25 prosenttia. Kiinassa automarkkina on sen sijaan toipunut valtion tukikampanjoiden myötä jonkun verran pandemian jäljiltä, mutta kehitys on sielläkin yhä miinusmerkkistä.

Tukikampanjoilla vauhtia

Kuluvan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla Euroopan automarkkinoilla kysyntää voivat vauhdittaa useiden valtioiden aloittamat tukikampanjat, jotka tähtäävät vähäpäästöisten autojen myynnin lisäämiseen. Muun muassa Saksassa ja Ranskassa tuetaan etenkin täyssähköautojen ja lataushybridien hankintaa.

“Näiden tukiohjelmien menestys riippuu siitä, pystyvätkö autovalmistajat vastaamaan sähköisten automallien kasvavaan kysyntään. Tietojemme mukaan moni autovalmistaja on jo myynyt loppuun tämän vuoden sähköautojen valmistuskapasiteettinsa. Ensi vuodelle odotetaan kuitenkin kapasiteettien kasvattamista”, Scopen analyytikko Werner Stäblein toteaa.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin