Vallitseva epidemiatilanne siirsi nyt seitsemättä kertaa järjestetyn AKL Summitin verkkoon.
Autoalan Keskusliiton AKL Summit järjestettiin tänä vuonna 11.–12.11. virtuaalitapahtumana. Seitsemättä kertaa järjestetty tapahtuma oli nyt kaksipäiväinen ja mukana oli kiinnostavia puhujia niin Suomesta kuin ulkomailtakin.
Virtuaalinen tapahtuma järjestettiin Brella-alustalla, jossa noin 800 osallistujaa pääsivät seuraamaan esityksiä. Varsinainen ohjelma toteutettiin Helsinkiin rakennetusta lähetyskeskuksesta käsin.
Tämän vuoden teemana oli Kannattava liiketoiminta – ideasta konkretiaan. Ohjelmaan oli tuotu niin ajatuksia herättäviä puheenvuoroja yritysmaailman huipulta, kuin myös käytännön läheisempää pohdiskelua alan polttavista kysymyksistä.
Energian verotus keskusteluun
Avauspäivän paneelikeskusteluun osallistunut valtiovarainministeri Matti Vanhanen kaipasi laajaa yhteiskunnallista keskustelua liikenteen verotuksen tulevaisuudesta. Kun ollaan siirtymässä kohti fossiilittoman energian aikaa, nykyiset verotuksen mallit joutuvat tarkastelun alle.
“Tämä kysymys ei koske vain liikennettä, vaan kaikkea energiaverotusta. Siihen ei ole vastausta kenellekään, ja siksi se pitäisi nostaa laajemman keskustelun kohteeksi.”
Yksi tapahtuman keynote-puhujista oli Ikean emoyhtiön hallituksen puheenjohtaja Lars-Johan Jarnheimer. Hän muistutti, että alan perinteisten toimijoiden ei tule aliarvioida markkinoiden uusia tulokkaita.
“Kehotan päinvastoin katsomaan, mitä ne tekevät toisin kuin muut. Siinä voi olla yhtä ja toista opittavaa.”
Perinteisiä toimintatapoja on jouduttu tarkistamaan Ikeassakin. Yhtiö on muun muassa alkanut perustaa myyntipaikkoja suurkaupunkien keskustoihin.
“Se syö kannattavuuttamme, mutta sille ei ole vaihtoehtoa. Kaikki ihmiset eivät enää halua käyttää aikaansa siihen, että he matkustavat Ikean tavarataloon.”
Digipalvelut nosteessa
AKL Summitin toisena päivänä kuultiin useita puheenvuoroja, jotka liittyivät autokaupan ajankohtaiseen tilanteeseen maailmalla ja Suomessa. Autoalan tutkimustietoa tuottavan brittiläisen ICDP:n toimitusjohtaja Steve Youngin mukaan pandemia on saanut autoalan yritykset panostamaan digitaaliseen liiketoimintaan.
“Pandemia vaikuttaa yhä merkittävästi autoalan kehitykseen. Tämän hetken arvion mukaan automarkkina palaa 2–3 vuoden kuluessa normaalille tasolle.”
Vehon henkilö- ja pakettiautotoiminnasta vastaavan johtajan Kari Halosen mukaan digitaalisuus on ollut Suomessa osa autoalan arkea jo pidempään. Viime vuosina sähköisiä palveluja on kuitenkin alettu ymmärtää paremmin.
“Sähköisten palveluiden tuottaman datan avulla pystymme parantamaan esimerkiksi asiakastyön oikea-aikaisuutta. Täytyy muistaa, että digivälineiden takana ovat ihmiset tekemässä työtä.”

Teksti: Arto Vänttinen
Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 10/2020. Kiinnostuitko? Tutustu Suomen Autolehteen täältä!