Kaikilla brändeillä omat osaajansa

Hämeenlinnalaisessa Nelipyörässä palveluneuvojat, mekaanikot ja varaosavastaavat tekevät töitä vain omalle merkilleen.

Nelipyörän Hämeenlinnan päätoimipaikan myymälähalli on jaettu väliseinällä kahtia niin tehokkaasti, että myymälätilasta toiseen pitää kulkea ulkokautta. Toisessa osassa ovat uudet Toyotat, toisessa uudet Škodat. Seinän molemmin puolin on myös vaihtoautoja. Kodin Terran tiloissa ovat sekä uudet Fordit että vaihtoautoja, mutta huolto- ja korjausasioissa Ford-asiakkaat asioivat moottoritien toisella puolella Nelipyörässä.

Toyotan merkkibrändätty työnvastaanottotiski on Toyotan puolella, muut merkit ovat omilla tiskeillään seinän toisella puolella. Fordin ja Škodan tiskit erottuvat jo ulko-ovelta merkkilogojensa ansiosta, ja Fordilla on sininen taustaseinä. Mazdan palvelupiste löytyy Ford-palvelupisteen vierestä.

“Kaikki automyyjät ja palveluneuvojat on koulutettu omiin merkkeihinsä. Nykyään ei ole enää suurten vaatimusten vuoksi mahdollista, että työnvastaanottaja olisi erikoistunut useampaan merkkiin. Fordilla, Toyotalla ja Škodalla on kaikilla kaksi palveluneuvojaa”, Hämeenlinnan Nelipyörän jälkimarkkinointipäällikkö Ville Matilainen kertoo.

Merkin mukainen vaatetus

Palveluneuvojan vaatetus kertoo hänen oman merkkinsä, ja toisen merkin tiskillä tuurattaessa käytetään merkkineutraalia vaatetusta – silloin asiakas näkee palveluneuvojan päällä Nelipyörän tunnuksilla varustetut vaatteet.

Vaikka Fordilla, Škodalla ja Toyotalla on erilliset myymälätilat, niin huolto- tai korikorjaamohallissa ei ole seiniä eri merkkien korjaamopaikkojen ympärillä. Eri merkkien korjaamopaikat ja erikoistyökalut ovat kuitenkin ryhmissä, ja mekaanikot käyttävät merkkibrändättyjä vaatteita.

“Jokaisella merkillä on omat merkkikoulutetut mekaanikot. Nykyautot edellyttävät niin paljon koulutusta, että tästä joustetaan vain todellisessa hätähätä-tilanteessa. Pari vuotta sitten yksi mekaanikko koulutettiin meidän toiselle merkille, ja nyt eri merkeillä on sopivasti mekaanikkoja. Lähes joka viikko ainakin yksi mekaanikko on oman merkkinsä koulutuksessa.”

S-bonukset kilpailuetu

Fordin, Mazda, Škodan ja Toyotan lisäksi Nelipyörässä huolletaan ja korjataan jonkin verran myös muita merkkejä. Tämän taustalla on, että Nelipyörä haluaa tuottaa palveluita kaikille S-etukortin haltijoille.

“S-ryhmän bonukset ovat meille tosi suuri kilpailullinen etu. Tästä talosta saa kaiken, mitä autoon tarvitsee. Merkkihuoltojen hinnat ovat nykyään samaa tasoa monimerkkihuoltojen kanssa, käytämme alkuperäisiä osia, ja meiltä saa S-bonusta – 1000 euron työstä saa siis alennusta 50 euroa. Osuuskauppa on myös poikkeuksellisen hyvät edut tarjoava työnantaja”, Matilainen muistuttaa.

Eri merkkien korjaamopaikat on ryhmitelty korjaamohallissa omiksi ryhmiksi.

Teksti: Pekka Virtanen

Juttu on lyhennelmä Suomen Autolehden numerosta 2/2021. Kiinnostuitko? Tutustu ja tilaa Suomen Autolehti tai sen irtonumero täältä!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin