Ralliauton kehittäminen, toimintavarmuus ja säätäminen kunkin ajajan omaan käsialaan sopivaksi vaatii paljon testikilometrejä. Toyota Gazoo Racing hieroi Jyväskylän MM-rallin alla muiden tiimien tapaan säädöt kohdalleen viimeistelytesteissään.
Ralliautoilu näyttäytyy suurelle yleisölle tyypillisesti kuljettajan onnistumisten ja epäonnistumisten kautta. Silloin kun asiat menevät pieleen, uutisoidaan ulosajoista, teknisistä ongelmista tai vaikkapa rengasrikoista.
Pienet inhimilliset tragediat ovat tyypillisesti yhteensattumien summia. Ehkä omituisin esimerkki elokuussa Jyväskylän seudulla ajetussa Secto Rallissa oli Esapekka Lapin kokema tuulilasin särkyminen.
Esapekka Lapin elokuista tuulilasivauriota ei olisi voinut välttää huolellisimmallakaan testauksella.
Vastoin kaikkia todennäköisyyksiä auton keulasta singonnut kivi otti puolen kymmentä pomppua, osui puun runkoon ja kimposi melkein 180 asteen käännöksen jälkeen takaisin auton tuulilasiin. Epäonni voi siis oikeasti astua kuvaan ja jopa pilata kisan, kuten Lapille tässä tapauksessa kävi.
Testeille tiukat kriteerit
Ammattilaistasolla iso osa kilpailuun valmistautumista tehdään mahdollisimman autenttisissa olosuhteissa tulevaa kilpailua simuloiden. Testeissä haetaan autoon juuri vallitseviin olosuhteisiin sopivia säätöjä. Kun kilpailusta toiseen siirryttäessä myös olosuhteissa siirrytään toisiin, on tärkeää, että kuljettajatkin saavat päivitettyä omat otteensa lähestyvän kisan vaatimuksiin sopiviksi.
Uusien automallien kehitystestien jälkeen kansainvälinen autoliitto FIA asettaa tiukat kriteerit kilpailukohtaisille testeille. Jokaiselle WRC1-, nykyisen Rally1-tiimin ajajalle varataan tulevaa kilpailua vastaavissa olosuhteissa vain yksi testipäivä.
Rallitallien kotipaikalla on testaamisessa kuitenkin suuri merkitys. ”Kun olemme täällä omalla testialueella, saamme ajaa ilman rajoituksia. Oman alueen ulkopuolella saa testata vain päivän per mies”, Toyota Gazoo Racingin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala huomautti.
”Kun Toyota-projekti alkoi, meillä oli mahdollisuus ajaa testiä koko Jyväskylän alueella. Sittemmin säännöt ovat tiukentuneet ja sädettä on pienennetty huomattavasti”, Latvala tarkensi.
Suomalaisille sorateille ja suomalaiselle osaamiselle on kunniaksi, että Toyotan ohella myös Hyundai on pystyttänyt testikeskuksensa Keski-Suomeen.
”Aasialaisten autojättien sijoittuminen Jämsä-Jyväskylä-akselille alleviivaa sitä, että jos ralliauto toimii Suomessa, toimii se myös muualla”, Latvala kertoi.
Katsuta viimeisteli Saarijärvellä
Jyväskylässä päämajaansa pitävä ja vahvasti suomalaisvoimin toimiva Toyota Gazoo Racing sai kilpailla elokuun alussa Secto Rally Finlandissa MM-pisteistä kotikulmillaan. Pääsimme vierailemaan tallin japanilaiskuljettajan, Takamoto Katsutan viimeistelytesteissä Saarijärvellä. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kuvaili Katsutalle valittua testitietä sopivan monipuoliseksi tulevaa rallia ajatellen.
”Pinta on hieman pehmeää, eli ei ajeta ns. torpparilla (”torpparin asvaltti”, savipintainen kovaksi tamppaantunut tie). Tie on kuitenkin melko nopea ja siinä on sopivasti hyppyjä, sekä yksi tiukka takaviistoristeys”, Latvala kertoi.
Suomen MM-osakilpailussa kuudenneksi sijoittunut Katsuta Takamoto viimeistelytestasi Toyotaa Saarijärvellä.
Vain muutamaa päivää myöhemmin alkanut ralli osoitti, että japanilaiskuljettajan testi oli onnistunut. Katsuta ajoi läpi viikonlopun erinomaisia erikoiskoeaikoja ja oli lopulta kilpailun kuudes.
Katsuta ajoi Saarijärvellä suurin piirtein neljän kilometrin mittaisen tien aina pari kertaa päästä päähän, kunnes auto ajettiin sisätiloihin tarkistuksia ja mahdollisia muutoksia varten.
Vaikka ulkopuolisen silmään vaikutti siltä, että auto purettiin toisinaan melkein atomeiksi, Latvala vakuutti, ettei prosessiin liittynyt ylimääräistä dramatiikkaa.
”Kaiken kaikkiaan hän (Katsuta) on autoon tyytyväinen. Muutamia asioita tässä vielä katsotaan. He miettivät geometriaa ja hakevat vahvistusta sille, mikä olisi se viimeinen ”set up”, millä ralliin lähdetään”, Latvala kuvaili.
Kelimuutokset autoissa minimaalisia
Valmistava testi ajettiin kuivissa ja lämpimissä olosuhteissa. Onko mahdollista, että näissä olosuhteissa haetut säädöt menisivät pahasti pieleen, jos kilpailun aikana saadaankin sadetta?
Ajo-olosuhteiden muuttuessa kilpailuvarikolla hyödynnetään testeistä saatuja hienosäätökokemuksia.
”Vaikka vettä tulisi, Suomessa perusauto on silti aika sama. Se ei siis muutu hirveästi. Korkeintaan autoa hieman löysätään, ensimmäisenä ehkä löysäämällä vakaajia. Muutenhan Suomen sorateillä ajetaan lähtökohtaisesti aika jäykillä vakaajilla, jotta autoa saadaan rauhoitettua”, Latvala paljasti.
Katsuta meni mutkiin rohkeasti jo testeissä. Näin siitäkin huolimatta, että testitie oli kapea ja paikoin ahdas.
”Rallissa suurimmat erot tehdään yleensä pienemmän tien osuuksilla. Auto on helppo tehdä jäykäksi ja nopealla tiellä toimivaksi, mutta siinä tulee vastaan taas se vaikeus, että auto ei saisi pikkutiellä olla liian jäykkä toimiakseen myös siellä. Ajettavuus on tärkeä varsinkin silloin, kun tiessä on uria ajettaessa toista kertaa samaa erikoiskoetta”, Latvala huomautti.
Jari Kohonen, teksti ja kuvat